הַדחָקָה פיזיקה

תרומה לארגונים ״קיצוניים״ או ״בגידה במדינה״: בסופו של תהליך ארוך, שירות הביטחון הפדרלי של רוסיה הביא למעצרו של חוקר אקדמי מוביל

כבר חודשיים חלפו מאז מעצר הבית של סרגיי אברמוב, חבר באקדמיה הרוסית למדעים. אברמוב הואשם ב״מימון ארגון אקסטרימיסטי״, אישום ייחודי אפילו בסטנדרטים של רוסיה של היום, ובהתחשב במקרים של שלושת הפיזיקאים מסיביר (троих сибирских физиков), שהגיעו מאותו המוסד ונעצרו בחשד ל״בגידה במדינה״. הפרטים על תיק פלילי זה חסויים בשלב זה, אבל T-invariant חשפו שאברמוב נחקר בעברו על ״בגידה במדינה״, למדען היה סיווג בטחוני. נוסף על כך, הסיבה לתביעה יכולה להיות מקורות המימון של פרוייקטים שבהם המדען היה מעורב.

על פי ידיעות מהתקשורת (По данным СМИ), סרגיי אברמוב הושם במעצר בית על ידי בית המשפט המחוזי של פרסלבל שבמחוז ירוסלבל עוד ב12 באפריל. יחד עם זאת, הפרסום הראשון על מעצרו הופיע בתקשורת רק ב11 במאי. נכון לעכשיו אנחנו אפילו לא יודעים לאיזה ״ארגון אקסטרימיסטי״ (לכאורה?) הוא מואשם בהעברת כסף. יחד עם זאת, ״קומרסאנט״ טוענים (По данным СМИ) שהמדען הואשם בהעברת כספים לארגון למלחמה בשחיתות (ФБК) אם כי ידיעה זו אינה מאומתת.

ראש היחידה למחשביעל

סרגיי אברמוב (Сергей Абрамов) נולד במוסקבה וסיים את לימודיו באוניברסיטת מוסקבה, אך עבד שנים רבות בעיירה הפרובינציאלית העתיקה פרסלבל. בין השנים 2003-2022 הוא היה המנהל של מכון א.ק. איילאמאזיאן למערכות תוכנה של האקדמיה הרוסית למדעים, ובזמן מעצרו הוא שמר על תפקידו כחוקר ראשי במוסד. במשך זמן רב שילב אברמוב את הנהגתו במכון עם תפקיד הרקטור של אוניברסיטת פרסלבל שהוקמה תחת אותו מכון. עכשיו האוניברסיטה חדלה מלהתקיים.

אברמוב הוא אחד המומחים המובילים בתחום מחשבי העל ברוסיה, כמו גם ראש התוכניות הרלוונטיות של מדינת האיחוד של רוסיה ובלארוס. בשנת 2006 אברמוב קיבל את פרס ממשלת רוסיה למדע ולטכנולוגיה על תרומתו בפיתוח מערכות מחשוב בעלות ביצועים גבוהים (מחשבי-על) מקטגוריית ״סקיף״. ניתן לטעון כי נכון לעכשיו אברמוב הוא המדען הבכיר ביותר שנתון לדין פלילי תחת סעיף פוליטי. בדומה למקרה של הפיזיקאים מסיביר, כל המקורות של T-invariant התייחסו לחוסר השקיפות בכל הנוגע למקרה פלילי זה.

אחד ממקורותיו של T-invariant, שהכיר את התיק הפלילי, סיפר כי הגנתו של מדען איננה מעוניינת לחשוף פרטים כלשהם על האישומים בשלב זה של החקירה. T-invariant שלח הצעה לראיון לניקולאי אברמוב, בנו של סרגיי. בזמן הפרסום, לא התקבלה ממנו תשובה.

.

״הסתבר שאנשי הFSB הם מדינאים רגילים״

״במוטיבציה הפנימית שלו, אברמוב הוא פטריוט רוסי. בשנת 2017 הוא כתב בגאווה כי נכדו הלך לשרת בגדוד הקרמלין של פרובראז׳נסקי. הוא שאף לתרום ליצור מדינה חזקה והציע פתרונות בתחום שלו שלא היה להם מקום לשחיתות. פקידי השלטון לא אהבו את זה. הוא היה תומך ותיק של הקומוניסטים עד שהוא ויתר עליהם. הוא תמך בלוקשנקו עד להפגנות 2020, ולאחר מכן התחיל להתעניין בפעילויות ההתנגדול לשחיתות של אלכסיי נבלני. עבורי, אברמוב הוא גירסא מודרנית של ורשצ'אגין מהסרט" השמש הלבנה של המדבר", אדם ש" נעלב בשם המדינה", אומר אחד מעמיתיו של אברמוב.

באחת התמונות של אברמוב יש דגל אדום עם פטיש ומגל (держит красный флаг), ובאופן כללי התבוננות קצרה בפוסטים ובתמונות בעמוד הפייסבוק של המדען משאירה יותר שאלות מאשר תשובות על עמדותיו החברתיות או הפוליטיות.

עמית נוסף בשיחה עם T-invariant הצהיר כי הוא הופתע מהאשמה כזו שהובאה נגד אברמוב: למדען הייתה גישה לסודות מדינה והוא תמיד התנהל בצורה זהירה מאוד. חבר בוועדת המומחים שהעריכה את ״מידת סגירותם״ של הפרוייקטים בהם השתתף אברמוב, ציין כי מקבילו באקדמיה הרוסית למדעים עסק בפעילות מסחרית, ולא ניתן לשלול כי הסיבה האמיתית למעצרו כלל לא קשורה להאשמות הרשמיות כלפיו.

בראיונות שונים לאורך השנים, אברמוב אמר כי קציני FSB חקרו אותו בעבר על בגידה במדינה, אך מעולם לא הוגשו אישומים כלפיו (ראה, למשל, ראיון של CNEWS 2011). במהלך ראיון וידאו ב-2015, אברמוב נשאל אם איננו מפחד לעבוד ב״תקופה שבה מדענים מואשמים בחשיפת סודות מדינה״.

"לפחד מהזאבים זה לא ללכת ביער. כולנו הולכים תחת עינו של אלוהים. הואשמתי גם בבגידה. אז עברתי את זה – לא נורא. הסתבר שאנשי הFSB הם מדינאים רגילים. הבקשה הנכונה היתה התשובה הנכונה. לא נמצאו שום עדויות לבגידה, ותודה לאל על כך", אמר אז אברמוב. ( заявил тогда Абрамов).

לא ידוע אם התיק הפלילי הנוכחי קשור לאירועים אלו.

משתמשים בחוק רק לעיתים נדירות

״אברמוב היה מעורב בפרויקטים "עשירים" הקשורים למחשביעל. יושב ראש ה״T-platform״"המתחרה" של אברמוב ושל מכון מערכות התוכנה גם הוא נאסר (тоже сидит). אמנם, סביר להניח, שהיתה שם מערכת של תשלומים שוטפים. השוטרים המקומיים, בכדי להגשים את התוכנית, תפסו את הראשון שתפסו, שבמקרה היה אברמוב״, אמר עמית נוסף של המדען לT-variant.

על פי סעיף החוק 282.3 חלק 1 העונש על ״מימון פעילות אקסטרימיסטית״ יכול לנוע בין קנס של 300,000 רובל ועד לשמונה שנות מאסר. בשנה שעברה הועמד לדין אנדריי זייאקין, מייסד דיסרנט, תחת האשמה דומה. בעקבות טעות טכנית באיסוף תרומות מהקרן למלחמה בשחיתות, נודע לגורמי אכיפת החוק הרוסיים כי זייאקין העביר אלף רובל לתומכיו של נבאלני, וזאת אחרי שפעילותם הוגדרו כאקסטרימיסטיות. זייאקין נאלץ לעזוב את רוסיה.

לדברי אלכסנדר ורחובסקי, ראש מרכז סובה למידע ואנליטיקה, האשמה על מימון פעילות אקסטרימיסטית היא פרקטיקה שעדיין נחשבת די נדירה בכוחות הביטחון הרוסיים.

״אין ספק שאכיפת חוק זה נעשית באופן סלקטיבי. אין הרבה הרשעות עד כה, אם כי בהדרגה אפשר לראות יותר ויותר. בשנת 2022 נעשה שימוש בחוק זה בכדי להרשיע 18 אנשים, ביחס לשנים קודמות שבהם הורשעו על פיו לא יותר מחמישה בשנה, וברוב השנים לא יותר מ2 אנשים״ ,מציין ורחובסקי.

אנליסטית של OVD-Info, ארגון עצמאי לשמירה על זכויות אדם ברוסיה, דריה קורולנקו, מסכימה. עד כה אנחנו מדברים על עשרות תיקים פליליים, בעיקר נגד תומכי ארגונים של "אזרחי ברית המועצות", עדי יהוה, וכן מספר מקרים של תרומות לקרן נגד שחיתות.

״החקיקה נגד ארגונים אקסטרימיסטייים ידועה בניסוחה הרחב וביישומה המפלה. הפוטנציאל של החוק הזה הוא עצום, ובהתחשב בכמות ההולכת וגדלה של ״אקסטרימיסטיים״ יכולים להיות מקרים נוספים", מציינת קורולנקו.

T-invariant יעקבו אחר ההתפתחויות. מעצר הבית של סרגיי אברמוב נקבע כיום עד 10 ביוני 2023.

החומר הוכן על ידי אלכסנדר ליטוי ויבגני נסירוב.

  10.06.2023